Monday, June 20, 2011

MoRaL&EtikA PerGuRuan

Assalamualaikum...hye suma,...hari nie,br la sy  dpt update blog nie ..... 
jom kta bncg ckit psal moral & etika....topik moral & etika nie spesifik kpd mcm2 tw, iaitu moral & etika trhdp masyrkat dan negara, guru, pelajar, rakan sejawat dan jga ibu bapa. Maksud moral & etika nie saling berkait rapat  
ok... Moral ialah tingkah laku yang telah ditentukan oleh etika. Tingkahlaku yang ditentukan oleh etika sama ada baik atau buruk dinamakan Moral. Moral merupakan sesuatu yang berkait dengan peraturan-peraturan masyarakat yang diwujudkan di luar kawalan individu. Menurut Dorothy Emmet(1979) pula mengatakan bahawa manusia bergantung kepada tatasusila, adat, kebiasaan masyarakat dan agama bagi membantu menilai tingkahlaku seseorang Akhlak dalam Islam menjadi penghubung yang erat dengan fenomena keimanan seseorang Islam. 
Maksud etika menurut kamus dewan & pustaka ialah akhlak ,adat atau tingkah laku atau kesusilaan. Dari persepktif islam pula ialah tingkahlaku betul berasaskan al-quran & ketaqwaan kepada Allah.
So, moral & etika berguna bagi seluruh umat manusia adalah kompensasi, tetapi lebih penting dijadikan sebagai insentif untuk dilakukannya penemuan-penemuan lain yang bermanfaat bagi umat manusia. Selain itu hak milik intelektual bukan hanya melindungi kepentingan moral&etika tetapi juga memagari kepentingan sesiapa sahaja dari kalangan perseroangan terhadap perilaku yang tidak etika.
   

No comments:

Post a Comment